Η Παρασκευή Λιάζου μας ξεναγεί με λεπτομέρεια στις νομικές – γραφειοκρατικές διαδικασίες απώλειας ενός προσώπου.
Η πρώτη ενέργεια στην οποία καλούμαστε να προβούμε με την απώλεια ενός δικού μας προσώπου είναι η πιστοποίηση του θανάτου του, η οποία γίνεται είτε από ιδιώτη ιατρό είτε από ιατρό εφημερεύοντος νοσοκομείου.
Στην περίπτωση αιφνίδιου θανάτου (τροχαίο, αυτοκτονία) ή θανάτου από άγνωστα αίτια θα πρέπει να ενημερώσετε τις αστυνομικές αρχές ώστε αυτές να διενεργήσουν την έρευνα για να διαπιστώσουν τα αίτια του θανάτου και να διατάξουν τη διενέργεια νεκροψίας από ιατροδικαστή. Εν συνεχεία, ο ιατροδικαστής θα προβεί σε γνωμάτευση και θα εκδώσει το Πιστοποιητικό Αιτίας Θανάτου. Η Ιατροδικαστική Γνωμάτευση είναι ισχυρό έγγραφο που δύναται να χρησιμοποιηθεί σε ενδεχόμενους δικαστικούς αγώνες ή σε ασφαλιστικές εταιρίες.Οι διαδικασίες πιστοποίησης του θανάτου διαφοροποιούνται ανάλογα με τον τόπο που τελέστηκε το γεγονός, τις συνθήκες και τα αίτια του θανάτου. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση που ο θάνατος επέλθει στην οικία του από φυσικά αίτια, τότε θα πρέπει να ειδοποιήσετε άμεσα τον οικογενειακό σας ιατρό ο οποίος και θα πιστοποιήσει το θάνατο χρησιμοποιώντας την ταυτότητα του θανόντος. Εάν ο θάνατος επέλθει σε νοσοκομείο, κλινική ή οίκο ευγηρίας το πιστοποιητικό θανάτου θα συνταχθεί από τον ιατρό του ιδρύματος και είναι απαραίτητη η παρουσία ενός συγγενή Α’ βαθμού του θανόντος ο οποίος καλείται να επιδείξει την δική του ταυτότητα και την ταυτότητα του θανόντος στον ιατρό προκειμένου αυτός να συμπληρώσει τα στοιχεία του πιστοποιητικού.γίνεται είτε από ιδιώτη ιατρό είτε από ιατρό εφημερεύοντος νοσοκομείου.
Τα επόμενα βήματα είναι η δήλωση του θανάτου στο Ληξιαρχείο και η έκδοση Άδειας ταφής και Ληξιαρχικής πράξης θανάτου. Η δήλωση του θανάτου στο αρμόδιο ληξιαρχείο απαιτεί:
Με την προσκόμιση των ως άνω εγγράφων και πληροφοριών το γραφείο μας θα σας παραδώσει τις ληξιαρχικές πράξεις θανάτου τις οποίες μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στη συνέχεια στον ασφαλιστικό φορέα του θανόντος, στην εφορία, στο συμβολαιογράφο καθώς και για όποια άλλη νόμιμη χρήση απαιτείται.
Οι διαδικασίες που καλούνται να αναλάβουν οι συγγενείς μετά το θάνατο του αγαπημένου τους είναι πολλές και απαιτούν χρόνο και πολλή υπομονή. Ενδεικτικά, απαιτείται αίτηση χορήγησης εξόδων κηδείας στο ασφαλιστικό ταμείο του θανόντος, με τη ληξιαρχική πράξη θανάτου, το τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών του γραφείου κηδειών και το ΙΒΑΝ του δικαιούχου. Η διακοπή της ασφάλισης ή της σύνταξης του, καθώς και η διαδικασία για τη μεταβίβαση της σύνταξης του θανόντος στους δικαιούχους που απαιτούν αιτήσεις, έκδοση και κατάθεση εγγράφων και επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς. Περαιτέρω, απαραίτητη είναι η δήλωση θανάτου στο μητρώο της εφορίας όπου θα πρέπει να συμπληρωθεί το έντυπο μεταβολής φορολογουμένου, όπως και να υποβληθεί δήλωση σχέσεων φορολογουμένου (ή σχέση θανόντος και κληρονόμου) μαζί με τα απαραίτητα έγγραφα. Έπεται η μεταβίβαση της περιουσίας του θανόντος μέσα από συμβολαιογράφο, η υποβολή δήλωσης φόρου κληρονομίας, που είναι συχνά μια περίπλοκη διαδικασία και για την οποία δίνεται χρονικό περιθώριο έξι μηνών, ενώ για την αποποίηση της κληρονομιάς δίνεται το περιθώριο τεσσάρων μηνών. Στην περίπτωση που υπάρχει διαθήκη είναι απαραίτητη η δημοσίευσή της πριν την συμβολαιογραφική πράξη αποδοχής κληρονομιάς.
Από την 1η Ιανουαρίου του 2017 έχει γίνει ένα μεγάλο βήμα για την μείωση της γραφειοκρατίας και τη διευκόλυνση των πολιτών με τη δημιουργία του ιστότοπου www.gov.gr όπου οι πολίτες μπορούν να λάβουν πιστοποιητικά και έγγραφα για να τα χρησιμοποιήσουν για κάθε νόμιμη χρήση (πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, ληξιαρχικές πράξεις κτλ), καθώς και του ιστότοπου www.efka.gov.gr για την υποβολή αιτήσεων για ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά θέματα. Παρά το γεγονός ότι πλέον υπάρχουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των πολιτών, η γραφειοκρατία παραμένει έντονη, διότι πολλές διαδικασίες εξακολουθούν να απαιτούν την αυτοπρόσωπη επίσκεψη των πολιτών σε υπηρεσίες και τη βοήθεια δικηγόρων ή λογιστών για την διεκπεραίωση τους, η οποία είναι αναγκαία ώστε να γλιτώσουν χρόνο, ταλαιπωρία και να αποφύγουν τυχόν λάθη και παραλείψεις λόγω έλλειψης γνώσης του αντικειμένου και των διαδικασιών οι οποίες παραμένουν περίπλοκες.
Οι προϋποθέσεις για την εκταφή ενός νεκρού καθορίζονται ρητά και με σαφήνεια στον Κανονισμό Λειτουργίας του Κοιμητηρίου στο Δήμο του οποίου έχει ενταφιαστεί ο εκάστοτε νεκρός. Η ανακομιδή των οστών ενεργείται μετά την πάροδο του χρόνου της υποχρεωτικής ταφής, εκτός των εξαιρέσεων που ορίζονται στον κάθε Κανονισμό. Αναλυτικά κάποια πράγματα που πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος:
Ο θάνατος είναι το μοναδικό βέβαιο γεγονός για όλους μας για αυτό το λόγο στην περίπτωση που γνωρίζουμε ότι η στιγμή πλησιάζει θα ήταν θεμιτό να έχουμε τακτοποιήσει όσες εκκρεμότητες μπορούμε ώστε να διευκολύνουμε τους κληρονόμους μας. Για παράδειγμα, να έχουμε αποπληρώσει χρέη από ασφαλιστικές εισφορές, δάνεια ή να έχουμε μεταβιβάσει την ακίνητη μας περιουσία στους κληρονόμους μας. Η σύνταξη ιδιόγραφης διαθήκης γραμμένη από εμάς ή δημόσιας διαθήκης σε συμβολαιογράφο είναι μια λύση η οποία θα διευκολύνει τα αγαπημένα μας πρόσωπα μετά θάνατον.
Μετά το θάνατο του αγαπημένου μας προσώπου απαιτούνται πολλές γραφειοκρατικές και χρονοβόρες διαδικασίες και η συμβολή του δικηγόρου είναι αναγκαία για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση τους. Ενδεικτικά οι ενέργειες αυτές περιλαμβάνουν:
Η σύνταξη μιας διαθήκης είναι σημαντική για όσους επιθυμούν να φροντίσουν την περιουσία τους προκαταβολικά, διανέμοντάς την όπως επιθυμούν, αφήνοντας συγκεκριμένα περιουσιακά τους στοιχεία σε όποιον θέλουν ή κάνοντας μία δωρεά σε φιλανθρωπική οργάνωση της προτίμησής τους. Αν δεν υπάρχει διαθήκη, η περιουσία του θανόντος διανέμεται μετά το θάνατό του με τους κανόνες της εξ αδιαθέτου κληρονομικής διαδοχής όπως ορίζει το κληρονομικό δίκαιο. Οι διαθήκες πρέπει να συντάσσονται με ορισμένο τρόπο. Οι πιο συνήθεις είναι οι παρακάτω:
Μία διαθήκη μπορεί να προσβληθεί για τη μη εγκυρότητά της. Το άτομο που προσβάλει μία διαθήκη καλείται να αποδείξει ότι: 1. Συντάχθηκε άλλη διαθήκη σε μεταγενέστερη ημερομηνία, 2. Δεν τηρήθηκαν οι απαιτούμενες διαδικασίες για τη σύνταξή της: όπως ότι ο διαθέτης δεν είχε τη διανοητική ικανότητα κατά τη σύνταξη της διαθήκης, ότι τροποποιήθηκε μετά την υπογραφή του πρωτότυπου ή ότι ο διαθέτης ενήργησε υπό εξαναγκασμό ή υπό πίεση (και όχι απλή παρότρυνση) κατά τη σύνταξη της διαθήκης. Συγγενείς ή άλλα πρόσωπα που έχουν έννομο συμφέρον μπορούν να προσβάλουν μία διαθήκη εντός 12 μηνών από τον θάνατο του διαθέτη, αν πιστεύουν ότι δεν έλαβαν τις δέουσες παροχές. Η σύνταξη της διαθήκης από δικηγόρο ή συμβολαιογράφο μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες αυτού του ενδεχομένου.
Με καθυστέρηση αρκετών ετών, η Ελλάδα ακολούθησε το παράδειγμα των υπολοίπων Ευρωπαϊκών χωρών αναφορικά με την αποτέφρωση των νεκρών και έτσι με το Προεδρικό Διάταγμα της 15ης Μαρτίου του 2006 επιτράπηκε και στην Ελλάδα η αποτέφρωση για τους ημεδαπούς και αλλοδαπούς πολίτες της οι οποίοι δεν υπόκεινται στο έθιμο της ταφής, λόγω των θρησκευτικών τους παραδόσεων. Η επιλογή της αποτέφρωσης προσφέρεται ακόμα και όσους την επιθυμούν εναλλακτικά της ταφής. Σύμφωνα με τις διατάξεις του ως άνω νόμου, η διάθεση ανθρώπινης σορού με αποτέφρωση δύναται να συντελεστεί μόνο σε κέντρα αποτέφρωσης τα οποία έχουν λάβει σχετική άδεια λειτουργίας και η λειτουργία του πρώτου Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών στην Ελλάδα το 2019 στη Ριτσώνα Ευβοίας έδωσε μία εναλλακτική λύση σε όσους επιλέγουν την αποτέφρωση, οι οποίοι μέχρι πρότινος έπρεπε να απευθυνθούν σε κρεματόριο στη Σόφια της Βουλγαρίας.
Προϋπόθεση για την αποτέφρωση είναι η προηγούμενη ρητή, χωρίς όρο ή αίρεση, δήλωση του θανόντος για τη σχετική επιθυμία του ή αντίστοιχη δήλωση συγγενών του, εξ’ αίματος ή εξ’ αγχιστείας, έως και τετάρτου βαθμού. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομιστούν είναι:
Ο επαναπατρισμός της σορού ενός νεκρού διέπεται από τους κανόνες διεθνούς δικαίου. Επισημαίνεται ότι η χώρα μας έχει κυρώσει με τον Νόμο 1315/1983 τη Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη μεταφορά σορών, (Στρασβούργο, 26 10 1973), στην οποία η χώρα μας είναι συμβαλλόμενο μέρος. Το γραφείο τελετών Φάνης Μπαμπούλας και Υιός αναλαμβάνει όλα τα στάδια της μεταφοράς του αγαπημένου σας προσώπου από και προς οποιαδήποτε γωνιά της γης. Τις τελευταίες δεκαετίες, άλλωστε, η εταιρεία έχει αναπτύξει επαγγελματικές σχέσεις με τους μεγαλύτερους Οίκους Τελετών του εξωτερικού και αποτελεί μέλος των σπουδαιότερων Ενώσεων του κλάδου παγκοσμίως.
*H Παρασκευή Λιάζου είναι δικηγόρος παρ’ εφέταις και διατηρεί γραφείο στην Θεσσαλονίκη, στην οδό Βασιλέως Ηρακλείου, αρ. 40, αναλαμβάνοντας ευρύ φάσμα υποθέσεων με εξειδίκευση στις συντάξεις, σε θέματα φορολογικά και κληρονομιάς και λοιπά θέματα του ευρύτερου νομικού πλαισίου θανάτου και εκταφής.
Μην διστάσετε να μας καλέσετε για οποιαδήποτε πληροφορία και ενημέρωση.
Inspired & Fulfilled by beezna